Les dimensions són els blocs on s’agrupen les competències segons criteris curriculars.

 “Les ciències de la naturalesa proporcionen maneres útils de comprendre el món i els processos i fenòmens rellevants per a la ciutadania del segle xxi.”

Les ciències de la naturalesa han de permetre a l’alumnat viure, apreciar i gaudir totes aquestes dimensions de l’activitat científica, tant en la construcció de coneixement com en la seva aplicació.

A continuació podem veure les 15 competències curriculars agrupades en 4 dimensions:

Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana

1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals. Aquesta competència comporta:

  • Identificar els grups de fenòmens que es poden explicar amb les principals idees que corresponen a la física i la química.
  • Apropiar-se dels models teòrics de la física i de la química per assolir els conceptes i les relacions entre conceptes que els són propis.
  • Utilitzar els models de la física i de la química per elaborar explicacions científiques.
  • Tenir criteri per seleccionar dades, hipòtesis i proves experimentals que reforcin o refutin una explicació científica segons un determinat model teòric.

2. Identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals. Aquesta competència comporta:

  • Identificar els grups de fenòmens que es poden explicar amb els principals models que corresponen a la biologia i la geologia.
  • Apropiar-se dels models teòrics de la biologia i de la geologia: les seves preguntes, les seves hipòtesis i les seves explicacions.
  • Utilitzar els models de la biologia i de la geologia per elaborar explicacions científiques i per fer prediccions, i elaborar explicacions completes, pertinents i creatives dels fenòmens amb llenguatge científic i amb maquetes, gràfics i dibuixos.
  • Tenir criteri per seleccionar dades, hipòtesis i proves experimentals que reforcin o refutin una explicació científica segons un determinat model teòric.

3. Interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat. Aquesta competència comporta:

  • L’observació i l’anàlisi de les evidències de canvis que es troben registrats i conservats en els fòssils, les roques, el relleu i els estrats, en el material hereditari dels organismes o en els cossos celestes del firmament.
  • El coneixement dels fets i mecanismes que regeixen el funcionament de l’Univers, la Terra i la vida que s’interpreten des de les teories i models explicatius de la ciència que tenen com a eix comú el pas del temps.

4. Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals. Aquesta competència comporta:

  • Resoldre problemes teòrics, problemes d’interès en el marc d’una teoria o en l’elaboració d’un model.
  • Resoldre problemes pràctics, generalment en el context de la vida quotidiana.

5. Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic. Aquesta competència comporta:

  • Anàlisi d’una situació quotidiana, problemàtica, que cal millorar o d’un esdeveniment sobtat al qual cal donar solució des de la perspectiva de la intervenció pràctica amb criteri científic.
  • Establir solucions a determinats problemes pràctics del dia a dia: de salut, de confort, d’alimentació, de prevenció, d’accions a emprendre davant d’una dificultat sobtada.

6. Reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic. Aquesta competència comporta:

  • Evidenciar que el coneixement científic parteix de problemes que cal resoldre i, per tant, de preguntes que canvien al llarg dels temps.
  • Reconèixer, en diferents èpoques, els models que han estat mediadors entre la realitat que es modelitza i les teories sobre aquesta realitat.
  • Valorar que les dades que s’obtenen en una investigació depenen de diversos factors, com ara els instruments utilitzats i la forma de portar a terme les mesures.
  • Valorar les interpretacions i afirmacions relacionades amb la ciència que es publiquen als mitjans de comunicació. Identificar quines preguntes són investigables, conèixer els procediments científics (grup control, doble cec, etc.) i valorar si són adequats per poder assegurar que les afirmacions publicades estan justificades des del punt de vista científic.
  • Reconèixer que la imaginació i la creativitat dels científics tenen un paper essencial en la construcció del coneixement científic, en l’establiment de les hipòtesis, en el disseny dels experiments i en l’elaboració dels models explicatius.
  • Argumentar la validesa de les hipòtesis relacionant-les amb les proves obtingudes i amb els marcs teòrics, en diferents moments de la història. Aquest procés d’argumentació és individual i col·lectiu.
  • Reconèixer que el coneixement científic establert, les creences, les expectatives, els valors, les condicions i les circumstàncies del context sociocultural en què es desenvolupa influeixen a l’hora de planificar els experiments, recopilar les dades i interpretar-les.

Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana

7. Utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental. Aquesta competència comporta:

  • Anomenar i simbolitzar amb terminologia tècnica els components, relacionar-los amb l’efecte que proporcionen al conjunt i identificar similituds amb altres objectes tecnològics coneguts.
  • Ser capaç de manipular aquests objectes amb destresa, extreure la màxima informació possible de les instruccions proporcionades pel fabricant i actuar d’acord amb el que s’hi consigna.
  • Respectar les mesures de seguretat que s’indiquen a les instruccions, seguir les accions requerides, fer-ne el manteniment adequat i obtenir, així, resultats òptims, allargar-ne la vida útil i minimitzar l’impacte mediambiental.

8. Analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient. Aquesta competència comporta:

  • Observar i analitzar amb tècniques comparatives els sistemes tecnològics, adquirir la capacitat de reflexionar sobre els seus efectes a partir dels coneixements adquirits.
  • Identificar els components, descriure amb precisió la funció que fan en el conjunt i la comparació amb altres components o objectes coneguts per assumir el model tecnològic que pertoca.
  • Resseguir el procés industrial de manera esquemàtica i descriure’l amb les eines pròpies de la tecnologia.

9. Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat. Aquesta competència comporta:

  • Aclarir els requisits que el nou objecte tecnològic ha d’incorporar i descriure de manera esquemàtica o literal aquest objecte.
  • Reflexionar sobre les possibilitats de construir el que es demana, obtenir informació i decidir el que ha d’incorporar el projecte.
  • Elaborar esquemes, diagrames, plànols, descripcions tècniques..., amb la simbologia i la terminologia específiques.
  • Construir després de cercar els materials, planificar la feina, mesurar amb els instruments adequats, fer les operacions necessàries per obtenir el resultat final.
  • Avaluar el resultat obtingut en funció dels requeriments inicials i proposar millores de cara a una major eficiència tecnològica, sostenibilitat o seguretat.

Dimensió medi ambient

10. Prendre decisions amb criteris científics que permetin preveure, evitar o minimitzar l’exposició als riscos naturals. Aquesta competència comporta:

  • L’apropiació per part dels alumnes de models (conceptes i relacions entre conceptes) dels elements del sistema Terra i la seva integració en una visió més global que tingui en compte les interaccions entre aquests elements, així com les interaccions amb les activitats humanes que puguin comportar riscos per a les persones.
  • La presa de decisions amb criteri que permeti minimitzar l’exposició als riscos naturals del nostre entorn. Això implica l’adopció de mesures d’autoprotecció adequades a diferents situacions que evitin les pèrdues i danys que poden causar els diferents riscos naturals.

11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana. Aquesta competència comporta:

  • Conèixer les principals demandes d’energia i de recursos naturals.
  • Saber diferenciar els recursos renovables i no renovables.
  • Comprendre les limitacions d’aquestes demandes que imposen els sistemes físics, químics, biològics i geològics.
  • Explicar els impactes ambientals i justificar determinades decisions a partir de proves experimentals i proposar regles d’ús responsable de materials, recursos naturals i energia.
  • Valorar la dimensió social de la ciència i la necessària col·laboració i cooperació de moltes persones per assegurar que els recursos s’aprofiten bé i arriben a tothom
  • Implicar-se i participar en projectes de preservació del medi ambient i la sostenibilitat.

Dimensió salut

12. Adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables en l’àmbit individual i social, fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i resposta del cos humà. Aquesta competència comporta: 

  • Saber interpretar els canvis a diferents escales —orgànica, cel·lular i molecular— amb una visió sistèmica, estudiant els components anatòmics, els processos que hi tenen lloc, les interaccions que s’hi donen i les que esdevenen amb l’entorn
  • Saber interpretar les conseqüències, trastorns i malalties que les conductes de risc produeixen sobre aquests sistemes i aparells. 
  • Impulsar accions per prevenir conductes de risc.

13. Aplicar les mesures preventives adequades, utilitzant el coneixement científic en relació amb les conductes de risc i malalties associades al consum de substàncies addictives. Aquesta competència comporta:

  • La presa de decisions autònomes i amb criteri científic és una capacitat fonamental en el desenvolupament de la competència científica, que s’ha d’anar adquirint a mesura que els alumnes assoleixen coneixements i mobilitzen capacitats científiques
  • Prendre decisions fonamentades en el coneixement del perill i l’abast de les conseqüències que comporta el consum de substàncies tòxiques com el tabac, les drogues il·legals i l’alcohol.

14. Adoptar hàbits d’alimentació variada i equilibrada que promoguin la salut i evitin conductes de risc, trastorns alimentaris i malalties associades. Aquesta competència comporta:

  • Poder utilitzar estratègies que permetin afrontar la presa de decisions de manera racional i crítica.
  • Tenir un criteri propi que permeti dur a terme les accions necessàries i adequades tant en l’àmbit personal com en el social, valorant la veracitat científica de les informacions i superant les influències i pressions de l’entorn.

15. Donar resposta a les qüestions sobre sexualitat i reproducció humanes, a partir del coneixement científic, valorant les conseqüències de les conductes de risc. Aquesta competència comporta:

  • Tenir opinions fonamentades en el coneixement científic.
  • Actuar i prendre decisions, tant en l’àmbit individual com social, relacionades amb la prevenció d’embarassos no desitjats, la prevenció de malalties de transmissió sexual (MTS) o l’aplicació de tècniques de reproducció assistida.

- Copyright © NATURA EN VIU - Blogger Templates - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -